Behöver ditt företag ord som driver affärer?

Då har du kommit rätt. Jag heter Henric Lindqvist och arbetar som strategisk copywriter – sedan april 2018 i eget bolag. Tillgänglig för uppdrag på frilansbasis och som underkonsult.

CopyBoost finns i Skåne och verkar i hela Sverige. Fokus på affärsdrivande copy, relationsbyggande content och att äga ett ord – inom business-to-business (B2B), tjänster och samhällskommunikation. Lång erfarenhet av texter online och webbplatser som konverterar.

Copywriter för ett hundratal företag och offentliga verksamheter genom åren. Femfaldig pristagare i reklameffekttävlingen 100-wattaren och vinnare av Publishingpriset. Positioneringsstrategier för fler än femtio varumärken, varav ett tiotal med miljardomsättning. Att äga ett ord, min handbok om framgångsrik positionering, kom ut på Liber Förlag 2010.

Verkar det här intressant? Fyll i dina kontaktuppgifter, så återkommer jag på en tid som passar dig – eller kontakta mig på henric@copyboost.se. Ser fram emot att sätta mig in i ditt företags behov av ord som driver affärer.

Med vänlig hälsning!

Henric

Fem skäl att samarbeta med CopyBoost

1. Ord som driver affärer
Skiftet från megafon till mottagarfokus har förändrat marknadsföringen i grunden. Min passion och specialitet som copywriter är att göra komplexa produkter, tjänster och sammanhang begripliga, relevanta och intressanta; en kombination av vägvisare och inspiratör för kunden och kundens kunder. Elva gånger har varumärken som jag samarbetat med blivit belönade eller nominerade för effekt och verkshöjd. Erfarenheter från ett hundratal koncerner, företag och offentliga verksamheter.

2. Bidrar till att vässa varumärken
Att särskilja sig i marknadens medvetande är A och O för alla varumärken som vill bli sedda, hörda och omistliga. Jag har utarbetat omkring femtio positioneringsstrategier, varav ett tiotal på uppdrag av miljardföretag. Att äga ett ord, min handbok om framgångsrik positionering, kom ut på Liber Förlag.

3. Maximal flexibilitet
Det finns mycket att vinna på att komplettera byrån, inhousebyrån eller kommunikationsavdelningen med en strategisk copywriter vid arbetstoppar, frånvaro eller behov av spetskunskaper. Snabb insats? Koncept? Content? Positioneringsstrategi? Komplett digital lösning? Samarbetar ditt företag med CopyBoost är det du och vad som är bäst för uppdraget som avgör vad som ska göras, vilka som ingår i arbetsgruppen och vad jag bidrar med.

4. Hemtam i det digitala landskapet
Lång erfarenhet av affärsdrivande texter och webbplatser som konverterar. SEO-kunskaper från Digitalakademin (Google) och egna erfarenheter. CMS-vana via WordPress, IQ CMS och Drupal. Tre år på webbyrå. Copy online sedan 2001.

5. Gott samarbete
Jag har arbetat i lag i större delen av mitt liv – först som knähög basketknatte, längre fram som elitspelare och därefter som ideellt arbetande ungdomscoach. Uppskattar människor som har nära till skratt och arbetar prestigelöst och tillsammans för att nå gemensamma mål. På så sätt blir slutresultatet optimalt, samtidigt som resan dit blir rolig och givande. Förhoppningsvis tänker du likadant.

 

Bli kontaktad …

… eller kontakta mig
E-post: henric@copyboost.se
Mobil: 0733-10 93 50

Det här kan ditt företag få hjälp med

Copywriting
• Affärsdrivande webbplatser
• Texter i digitala kanaler
• Tonalitet/varumärkets röst
• Kampanjer – idé och koncept
• Annonser och banners
• Storytelling
• Ramberättelser och hisspitchar
• Fördjupande texter
• Populärvetenskapliga texter
• Presentationer
• Platsannonser
• Böcker, skrifter och broschyrer
• Idé och manus till rörlig bild
• Redigering
• Språkgranskning

Redaktionellt och content
• SEO-texter
• Strategi och content för sociala medier
• Nyhetsbrev
• Kundvårdsbrev (kombination av nyheter och featurematerial)
• Branschtidningar och facktidskrifter
• Kundtidningar
• Medarbetarmagasin
• Referenstexter
• Citat eller rekommendationer från kunder, användare och medarbetare
• Flerårig erfarenhet i rollen som redaktör. Exempel: E.ON:s kundtidning och Swedavia Magazine

Strategi
• Positioneringsplattform
• Budskapsplattform
• Skräddarsydda varumärkes- och värdegrundsuppdrag (inläsning, research, djupintervjuer, workshop, strukturering av material, analys, förslag, presentation)

Projektledning
• Lång erfarenhet som projektledare i varumärkes- och kommunikationsprojekt
• Ansvarig reklamköpare inom E.ON (AO El). Copywriter och projektledare på inhousebyrån

Behov av mer än strategi och ord?

Inga problem. I nätverket finns duktiga och lyhörda art directors, grafiska formgivare, fotografer, filmare, systemutvecklare och interaktionsdesigners. På så sätt är det enkelt för ditt företag att få tillgång till kompletta, affärsdrivande lösningar inom digitalt, rörligt och print. CopyBoost samarbetar med bland andra Korta ben, Actionform och Collijn.

 

Bli kontaktad …

… eller kontakta mig
E-post: henric@copyboost.se
Mobil: 0733-10 93 50

Exempel på uppdragsgivare genom åren

Tillverkning
• ABS
• Besam
• Cardo
• Crawford
• Ecolean
• Inwido
• Lindab
• TAC

Energi
• Affärsverken
• Dalakraft
• Enkla Elbolaget
• E.ON ES
• E.ON Sverige
• SAKAB

IT och teknik
• ABB
• Ericsson Technology Licensing
• IST
• Meridium
• Milou
• Precise Biometrics
• Rexor
• Saturnus Advokatsystem
• Sogeti
• Swedish Software
• Telia
• Telia International Carrier
• Visma Software

Logistik
• AkkaFRAKT
• DFDS Transport
• Fraktarna
• LogTrade

Bank
• Sparbanken Finn
• Sparbanken Öresund

Juridik
• Awapatent
• Moll Wendén Advokatbyrå

Offentligt
• Citytunneln
• Helsingborgs Hamn
• Karlskrona kommun
• Landstinget Blekinge
• Lunds universitet
• Malmö Högskola
• Region Blekinge
• Skånetrafiken
• Svenska Turistföreningen (STF)
• Swedavia
• Upphandlingsmyndigheten

Ordet som laser

Vad har HBO, NetOnNet och Svensk Damtidning gemensamt? De är alla exempel på framgångsrik positionering, det vill säga konsten att erövra och äga ett ord på marknaden. Här finns stora möjligheter för ditt företag.

Positioneringens kraft är särskilt tydlig inom tre områden som sedan lång tid tillbaka intresserar massmedier: kungligheter och kändisar, brott och straff samt politiska, ekonomiska och moraliska skandaler. Grundtanken är att läsaren blixtsnabbt ska förstå vad som kommuniceras och vem eller vad som avses. Annars är risken stor att budskapet drunknar på seglatsen mellan sändare och mottagare.

Exempel på positionering inom området kungligheter och kändisar: Folkets prinsessa, Partyprinsessan, Semesterprinsen (Kronprins Frederik av Danmark), The F Word, King of Pop och The Naked Chef. Brott och straff: Jack the Ripper, Lasermannen, Helikopterligan, Södertäljemaffian, Gryningspyromanen och Stockholmssyndromet. Politiska, ekonomiska och moraliska skandaler: Watergate, Irangate, FIFA-gate, Tigergate, Camillagate och Lewinskygate.

Chansen är stor att du kopplade ihop varumärkena i ingressen med Home of Series, Lagershop och Den kungliga veckotidningen. Precis så fungerar positionering. Positioneringsplattformen lägger en stabil grund för att lyckas. Processen tar cirka tre månader från ax till limpa. Sedan är ditt varumärke redo för att tränga igenom marknadsbruset, som Enkla Elbolaget och Helsingborgs Hamn gjorde. Läs gärna mer om det på startsidan.

Kompass för varumärket. Fokus och kraftsamling i marknadsarbetet. Enklare att rekrytera kunder – och behålla befintliga. Ökad vi-anda och stolthet internt. Det är några av fördelarna med att äga ett ord. Ditt företag har allt att vinna på att använda ordet som laser för att nå fram till målgruppens hjärtan och hjärnor. Eller för att citera positioneringsgurun Al Ries: ”Great brands are built by owning a word or concept in the mind”.

© Henric Lindqvist och Liber Förlag

 

Bli kontaktad …

… eller kontakta mig
E-post: henric@copyboost.se
Mobil: 0733-10 93 50

Detta är Positioneringsplattformen

• Fundament för varumärket.

• Kompass för marknads- och kommunikationsarbetet.

• Metodik utvecklad av Henric Lindqvist. Bygger på Al Ries och Jack Trouts teori om positionering.

• Innehåll
– Nulägesbeskrivning och slutsatser
– Konkurrenterna och deras positioner
– Förslag till position
– Bevis för positionen
– Segmentering (marknader, primära och sekundära målgrupper, beslutsfattare och beslutspåverkare)
– Nästa steg i varumärkesarbetet

• Arbetsmoment
– Inläsning enligt checklista
– Kompletterande research
– Interna djupintervjuer
– E-postenkät till medarbetare
– Externa intervjuer
– Positioneringsundersökning (tillval)
– Strukturering, analys, förslag, presentation

• Dokument (Pdf) som består av 150–250 presentationsbilder.

• Produktionstid: cirka tre månader.

• Ett femtiotal genomförda projekt sedan 1997. Exempel på uppdragsgivare:
– ABS
– Besam
– Cardo
– Crawford
– Ecolean
– Enkla Elbolaget
– E.ON ES
– Ericsson Technology Licensing
– Fraktarna
– Helsingborgs Hamn
– Ifö Sanitär
– Inwido
– Karlskrona kommun
– Lindab
– LogTrade
– Rexor
– Svenska Turistföreningen (STF)
– Swedish Software
– TAC

• Positioneringsplattformens betydelse för varumärkes-, marknads- och kommunikationsarbetet:
– Kraftsamling
– Samordning
– Konsekvens
– Långsiktighet
– Tydlighet
– Effektivitet (tid, kraft, pengar)
– Stärkt vi-anda internt

Vad säger Jan?

”I sin bok Att äga ett ord lyckas Henric Lindqvist beskriva det fokuserade affärsmannaskapet, där varje åtgärd och händelse talar samma språk. Så byggs ett framgångsrikt varumärke – och så skapas förutsättningar för tillväxt, långsiktig lönsamhet och medarbetarnas engagemang. Denna förståelse är avgörande för svenskt näringslivs framtida konkurrenskraft i den globala ekonomin.”

Jan Carlzon, affärsman och författare till Riv pyramiderna!

 

Bli kontaktad …

… eller kontakta mig
E-post: henric@copyboost.se
Mobil: 0733-10 93 50