Henric Lindqvist
Strategisk frilanscopywriter

Fokus på affärsdrivande copy, relationsbyggande content och att äga ett ord
– inom business-to-business (B2B), tjänster och samhällskommunikation.

Relationer-beskuren.jpg

Från wattare till värmande ord

Alla behöver vi en dunk i ryggen då och då. Det som värmer kreatörshjärtat mest är när arbetsgruppens blod, svett och idéer gör kunden till vinnare – i form av stärkt konkurrenskraft, merförsäljning, ökad kännedom eller något annat matnyttigt och mätbart. Här är några exempel på uppskattad återkoppling som jag har fått på livets stig.

2017

Nominering, Publishingpriset
Magasin Trendens
Upphandlingsmyndigheten

2010

Nominering, Publishingpriset,
Från förundersökning till invigning
Citytunneln

2005

Vinnare, Publishingpriset
Boken Relationer
Sparbanken Finn

2005

Nominering, 100-wattare
Konsulter som tar ställning
Awapatent

2003

Nominering, Publishingpriset
Skriften Livets skeden
Sparbanken Finn

2000

Vinnare, 50-wattare
Den krångelfria paketrevolutionen

Fraktarna

1999

Vinnare, 75-wattare
Utan sår på kropp och själ

Stiftelsen Varvet

1997

Vinnare, 100-wattare
Bästa långsiktiga varumärkesvård

Den fria elmarknaden
Sydkraft/E.ON

1997

Vinnare, 50-wattare
Den fria elmarknaden
Sydkraft/E.ON

1997

Silver i Månadens DR, Resumé
Boken Kvalitetens anatomi
SIB-tryck

1996

Vinnare, 50-wattare
På väg mot den fria elmarknaden

Sydkraft/E.ON

”Laser externt – kompass internt”

”Henric gjöt en stabil grund för varumärket Rexor. Resultatet blev Affärssystemet för konsulter – en laser externt och kompass internt i vår strävan att bli Nordens bästa affärssystem för konsultföretag. Som copywriter är Henric noggrann, påläst och idéstark. Han gör komplexa ting och sammanhang begripliga och angelägna för målgruppen. Dessutom är Henric en lyhörd och humoristisk person. Vårt samarbete är nu inne på tionde året.”

Stefan Widén, vd och huvudägare, Rexor AB

 

”Noggrann, påläst och påhittig”

”Som copywriter är Henric alltid noggrann, påläst och påhittig. Han är en fena på att göra det svåra enkelt och har förmågan att landa även de mest galna idéer. Kort sagt: Henric är ett nöje att samarbeta med. Utöver allt detta är han en kul kille i vems sällskap man sällan får tråkigt.”’

Jörgen Lindqvist (ej släktskap), grundare och delägare, Masscreation, Stockholm

Vad säger Jan?

”I sin bok Att äga ett ord lyckas Henric Lindqvist beskriva det fokuserade affärsmannaskapet, där varje åtgärd och händelse talar samma språk. Så byggs ett framgångsrikt varumärke – och så skapas förutsättningar för tillväxt, långsiktig lönsamhet och medarbetarnas engagemang. Denna förståelse är avgörande för svenskt näringslivs framtida konkurrenskraft i den globala ekonomin.”

Jan Carlzon, affärsman och författare till Riv pyramiderna!