Henric Lindqvist
Strategisk frilanscopywriter

Fokus på affärsdrivande copy, relationsbyggande content och att äga ett ord
– inom business-to-business (B2B), tjänster och samhällskommunikation.

Henric-personligt-brev.jpg

Behöver ditt företag  
ord som driver affärer?

Då har du kommit rätt. Jag heter Henric Lindqvist och arbetar som strategisk copywriter – sedan hösten 2018 i eget bolag. Tillgänglig för uppdrag på frilansbasis och som underkonsult.

CopyBoost finns i Skåne och har kunder i Skåne, Småland och Stockholm. Fokus på affärsdrivande copy, relationsbyggande content och att äga ett ord – inom business-to-business (B2B), tjänster och samhällskommunikation. Lång erfarenhet av texter online och webbplatser som konverterar.

Copywriter för ett hundratal företag och offentliga verksamheter genom åren. Femfaldig pristagare i reklameffekttävlingen 100-wattaren och vinnare av Publishingpriset. Positioneringsstrategier för fler än femtio varumärken, varav ett tiotal med miljardomsättning. Att äga ett ord, min handbok om framgångsrik positionering, är utgiven på Liber Förlag och rekommenderas av Jan Carlzon.

Verkar det här intressant? Kontakta gärna mig nedan. Ser fram emot att sätta mig in i ditt företags behov av ord som driver affärer.

Med vänlig hälsning!

Henric

 

Det här kan ditt företag få hjälp med

Copywriting
• Affärsdrivande webbplatser
• Texter i digitala kanaler
• Tonalitet/varumärkets röst
• Kampanjer – idé och koncept
• Annonser och banners
• Storytelling
• Ramberättelser och hisspitchar
• Fördjupande texter
• Populärvetenskapliga texter
• Presentationer
• Platsannonser
• Böcker, skrifter och broschyrer
• Idé och manus till rörlig bild
• Redigering
• Språkgranskning

Redaktionellt och content
• SEO-texter
• Strategi och content för sociala medier
• Nyhetsbrev
• Kundvårdsbrev (kombination av nyheter och featurematerial)
• Branschtidningar och facktidskrifter
• Kundtidningar
• Medarbetarmagasin
• Referenstexter
• Citat eller rekommendationer från kunder, användare och medarbetare
• Flerårig erfarenhet i rollen som redaktör. Exempel: E.ON:s kundtidning och Swedavia Magazine

Strategi
• Positioneringsplattform
• Budskapsplattform
• Skräddarsydda varumärkes- och värdegrundsuppdrag (inläsning, research, djupintervjuer, workshop, strukturering av material, analys, förslag, presentation)

Projektledning
• Lång erfarenhet som projektledare i varumärkes- och kommunikationsprojekt
• Ansvarig reklamköpare inom E.ON (AO El). Copywriter och projektledare på inhousebyrå.

Behov av mer än strategi och ord?

Inga problem. I nätverket finns duktiga och lyhörda art directors, grafiska formgivare, fotografer, filmare, systemutvecklare och interaktionsdesigners. På så sätt är det enkelt för ditt företag att få tillgång till kompletta, affärsdrivande lösningar inom digitalt, rörligt och print. CopyBoost samarbetar med bland andra Korta ben och Collijn.

Exempel på uppdragsgivare genom åren

Tillverkning

• ABS
• Besam
• Cardo
• Crawford
• Ecolean
• Inwido
• Lindab
• TAC

Energi

• Affärsverken
• Dalakraft
• Enkla Elbolaget
• E.ON ES
• E.ON Sverige
• SAKAB

Logistik

• AkkaFRAKT
• DFDS Transport
• Fraktarna
• LogTrade

IT och teknik

• ABB
• Ericsson Technology Licensing
• IST
• Meridium
• Milou
• Precise Biometrics
• Rexor
• Saturnus Advokatsystem
• Sogeti
• Swedish Software
• Telia
• Telia International Carrier
• Visma Software

Offentligt

• Citytunneln
• Helsingborgs Hamn
• Karlskrona kommun
• Landstinget Blekinge
• Lunds universitet
• Malmö Högskola
• Region Blekinge
• Skånetrafiken
• Svenska Turistföreningen (STF)
• Swedavia
• Upphandlingsmyndigheten

Bank

• Sparbanken Finn
• Sparbanken Öresund

Juridik

• Awapatent
• Moll Wendén Advokatbyrå